zondag 29 juni 2014

Interview De Streekkrant: modeontwerpster Yvette Lauwaert


‘Gans Vlaanderen heeft mijn blote borsten gezien’

GENT Modeontwerpster Yvette Lauwaert staat bekend als dé pionier van de Belgische mode. Een gedreven, boeiende en toonaangevende vrouw met temperament en gouden vingers. Het verhaal van een aparte persoonlijkheid.
Toen ze eind jaren 60 begon was er geen couture van eigen bodem. Haar werk sloeg internationaal aan. Ze drapeerde een lap stof en het werd een jurk, legde een knoop in een stuk synthetisch spul en het werd een hoed. Lauwaert heeft het bij haar kleine winkeltje GY-Store in de Koestraat gehouden. Een grootschalig modehuis oprichten was niks voor haar. “Ik droom in kleur, zie een ontwerp, wordt wakker en zet de schaar rechtstreeks in de stof, knip zonder tekening of patroon direct het model. Ik deed altijd al mijn eigen goesting, heb veel fantasie en een scherp gevoel voor vormen. Ik heb een sensueel contact met het onderwerp, een gevoel dat opbeurt”.

‘Vrouwen hebben grillen’
Iedereen wou een creatie van Lauwaert. Haar winkeltje werd een befaamde stopplaats voor mode- en kunstadepten. Ze was te gast in televisieprogramma’s, werkte voor theater en haalde meer dan regelmatig de internationale pers. In 2009, op haar 70e verjaardag, werd de boetiek overgelaten aan een Franse groep. “Mannen konden in mijn winkel niets komen doen, ik maakte enkel couture voor dames, bijzonder veel trouwjurken. Bruidjes kwamen langs voor een trouwkleed met een sleep die veel langer moest zijn dan de trouwjurk van de buurvrouw. Hoe duurder, hoe schoner is een foute redenering van domme mensen. Men moet iets kopen waar men zich goed in voelt, iets dat je iedere dagen kan dragen, wat gemakkelijk te combineren valt. Persoonlijkheid uitstralen, dat telt”. Er kwamen bij Yvette mensen van alle slag over de vloer. “Dikwijls heel chique internationaal bekende gezichten en BV’s. Ook om op de poef te kopen, het geld kwam nooit. Ik heb veel vrouwen bloot gezien, nogal goed dat ik niet lesbisch ben. Als man zou ik het liefst homo zijn. Vrouwen hebben grillen. Wat die hun man allemaal wijsmaken, niet te geloven. De grootste slang heeft de beste man. Er hebben nogal wat neuten en domme ganzen voor m’n neus gestaan. Men spreekt soms over domme blondjes. Wel, dat is niet waar! Ze bestaan in alle kleuren (lacht). Gelukkig heb ik ook ontelbare leuke en sympathieke mensen ontmoet waar ik de beste herinneringen aan overhoud”. Lauwaert kijkt ernaar uit om binnenkort terug deel uit te maken van de jury die de Gentse Feestenparade zal beoordelen.

‘Een kind is geen experiment’
Al 50 jaar liefdevol getrouwd met steun en toeverlaat Guido, haar chramante compagnon de route. Beiden met een passie voor kunst, beiden geopereerd aan het hart. Het geheim van een goede relatie? “Dezelfde interesses hebben! Hoe ouder we worden hoe liever we mekaar zien, hoe meer we kussen”. Het is duidelijk, de levenslust was nog nooit zo groot. “Omdat we een speciaal koppel zijn wou een jonge filmmaakster een documentaire over ons maken. We gingen akkoord en lieten ons anderhalf jaar volgen met de camera. Net in die periode moest ik een zware hartoperatie ondergaan. De regisseur  vroeg me of er een litteken was overgebleven. Zonder na te denken deed ik spontaan m’n T-shirt uit. Ik had geen bh aan, nooit gedragen trouwens. In mijn blote borsten stond ik te kijk voor gans Vlaanderen want de film werd uitgezonden op Canvas. Nadien zei de wijkagent: schone borsten Yvette, van mij krijgt ge nooit geen boete meer. Hij hield woord”. Veel hartverwarmende herinneringen, liefde en geluk. Maar hun leven heeft ook een keerzijde van onvervulde dromen en melancholie.“We hadden toch zo graag kinderen gehad maar het mocht niet zijn. We hebben alles geprobeerd, met uitzondering van in-vitrofertilisatie. Een proefbuisbaby, neen dank je. Een kind is geen experiment”.



Wie kan betalen heeft altijd gelijk
Yvette Lauwaert (75) heeft wereldwijd veel kansen gekregen maar bleef Gent trouw. “Ik voel me in feite overal thuis maar ben zot van Gent. Vraag me niet waarom, ‘k weet het niet. Waarschijnlijk die unieke sfeer van een stad op mensenmaat geeft me een fijn gevoel”. Yvette is een onrustig type, yoga houd het lijf onder controle. Met vreugde denkt ze terug aan haar kindertijd. “Vader was uitvinder. Hij was de bedenker van hydrocultuur bij de witloofkweek. Ook van vloerverwarming avant la lettre. Hadden m’n ouders het in eigen beheer goed aangepakt, dan waren ze schatrijk geworden. Thuis was het een kroostrijk gezin, goed gezien van pa en ma, we kregen overal afslag”. Nonnen en paters op school, dat lag nogal moeilijk voor Yvette. “Elke week te biechten gaan was verplicht. Ik was een braaf kind, niets misdaan, had nooit iets te vertellen in die biechtstoel. Nooit eens zondigen, op de duur zou men dat niet meer geloven. Als slim meisje had ik een plan en besloot om toch iets te bekennen. De biechtvader vroeg: ben je onkuis geweest? Ik wist niet eens wat hij bedoelde maar zei ja. Om hem een plezier te doen. Wist ik veel wat hij bedoelde”. Een leven lang was Yvette Lauwaert  met mode bezig. “Mode is geschiedenis, een ambacht, geen flauwe grap”. Het centrum voor studiebegeleiding was van oordeel dat ze goed zou gedijen als advocaat. “Niets voor mij, recht is onrecht. Wie kan betalen heeft altijd gelijk. Het liefst was ik muzikant geworden. Daar aan denken doet mij inwendig huilen. Op m’n 92e publiceer ik m’n memoires. Iedereen waarover ik slecht zal schrijven zal dan al dood zijn”. Tijden veranderen, ook de media. “Vroeger pakten journalisten mij wel eens goed vast tijdens een interview. Nu doen ze dat precies niet meer hé, zo gewenste intimiteiten”. Hoogste tijd om met spoed afscheid  te nemen van een oprechte, charismatische dame.


Mode en kunst

Yvette Lauwaert is tevens een bewonderenswaardige aquarellist en tekenaar. Zowel in de mode als in de kunst getuigt ze van een joie de vivre, een onvergelijkbare fantasie en een scherp gevoel voor vormen. Ze wijkt voortdurend af van alle bestaande, platgelopen academische kunstwegen. Uitgaande van haar vroegere mode-aquarellen maakt ze eigentijdse levensgrootte olieverfdoeken die aansluiten bij haar idee om mode en kunst te verenigen. Lauwaert heeft een eigen techniek om portretten op een persoonlijke karaktervolle manier weer te geven. “Ik werk het liefst ’s nachts. Als ik bezig ben met kunst bestaat de wereld rondom mij niet meer. De nacht heeft iets magisch”. Alles wat ze aanraakt tovert ze met een uitzonderlijk creatief talent om tot een kunstwerk.
Binnenkort kan met het werk van Yvette Lauwaert bekijken tijdens haar 1e grote tentoonstelling in de Gentse galerij ART TRACK.



Frans Van Damme

Dit interview verscheen in De Streekkrant, editie Groot Gent-Deinze - week 27/2014


 
 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten